Wuppermann viert 150-jarig bestaan

Leverkusen, 30-06-2022 - De Wuppermann Groep viert vandaag haar 150-jarig jubileum. Het begon allemaal op 30 juni 1872 in Düsseldorf. Daar richtte Heinrich Theodor Wuppermann het bedrijf Wuppermann op met één enkele puddeloven inclusief een "Luppenschmiede" (smederij). 150 jaar na de oprichting van het bedrijf is de Wuppermann Groep een van de grootste producenten van thermisch verzinkt warmgewalst staal in Europa en een belangrijke fabrikant van hoogwaardige stalen buizen en profielen. "Hoogste corrosiebescherming bij laagste CO2-uitstoot", zo luidt tegenwoordig het motto van de Wuppermann Groep.

Het hoofdkantoor van de groep is gevestigd in Leverkusen, daar vestigde de oprichter van het bedrijf zich in 1879. Toen Heinrich Theodor Wuppermann in 1907 overleed, namen zijn zonen de firma over en werd Wuppermann een familiebedrijf. Het bedrijf groeide mee met de industrialisatie, twee wereldoorlogen en de economische wereldcrisis drukten hun stempel. Niettemin was de kleine smederij tegen 1972 uitgegroeid tot één van de grootste staalwalsbedrijven in West-Europa. Pas door de staalcrisis aan het begin van de jaren tachtig kwam de groei aanvankelijk tot stilstand: Wuppermann moest zijn walserij in Leverkusen verkopen. De voorwaarde voor de nieuwe eigenaar was toen dat de banen in de fabriek behouden zouden blijven. De overname werd dus niet gegund aan de hoogste bieder, maar aan degene die uitzicht bood op voortzetting van de werkgelegenheid. Na twee jaar sloot de nieuwe eigenaar echter de fabriek. De bedrijven die niet tot de walserij behoorden, vormden de huidige Wuppermann Groep. De groep groeide opnieuw, onder andere door de oprichting van nieuwe fabrieken in Oostenrijk in de jaren '80 en '90, waar Wuppermann een nieuw oppervlakteveredelingsproces voor warmgewalst bandstaal introduceerde. Verdere fabrieken werden gevestigd in Nederland (2000), Polen (2011) en Hongarije (2017).

"Al 150 jaar streeft ons middelgrote familiebedrijf een strategie van langdurige en consistente waardecreatie na. In de afgelopen jaren hebben wij ons ontwikkeld van een pure staalverwerker tot een innovatieleider in corrosiebescherming en een pionier op het gebied van duurzaamheid. Bovendien sloot Wuppermann 2021 af als het meest succesvolle boekjaar sinds de oprichting van het bedrijf. Dit was de beste start van ons jubileumjaar, die wij ons hadden kunnen wensen", aldus Johannes Nonn, woordvoerder van de raad van bestuur van Wuppermann AG.

Dr. C. L. Theodor Wuppermann, de huidige voorzitter van de raad van commissarissen van Wuppermann AG, voegt hieraan toe: "Dit jaar kijken wij terug op anderhalve eeuw bedrijfsgeschiedenis. Zo'n lange periode wordt gekenmerkt door veranderingen. De grondbeginselen die de onderneming sinds haar oprichting hebben begeleid, zijn echter altijd dezelfde gebleven. Wij verstaan hieronder hoge kwaliteitsnormen voor onze producten, verantwoordelijkheidszin ten aanzien van onze werknemers en langetermijndenken met betrekking tot het bedrijf en de maatschappij. Wij in de raad van toezicht en in de familie kijken uit naar nog vele spannende jaren met het bedrijf. Wij zien de doelstelling van een CO2-neutrale productie in 2025 als de volgende belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Wuppermann.“

• Wuppermann AG
  • Ottostraße 5